Regelneef op locatie

Southampton | 20 december 2018

Transfiness is de logistiek partner van Vastint bij het bouwen van hotels met prefab kamers. We leveren alle benodigde onderdelen just-in-time op de bouwplaats. Waar dan ook in Europa. Dat vraagt ook om goede coördinatie op locatie. Daarom zijn we heel blij met Walter Moderer, de chauffeur met een plus.

“Ik ben nu in Southampton”, zegt Walter. “Daar wordt nu een hotel gebouwd. Het is hier erg druk, onder andere vanwege de grote kerstmarkt. Dus dat is logistiek wel een uitdaging als je middenin het centrum moet leveren. Je moet het een beetje goed organiseren en je moet wel wat van het werk snappen. Communicatie is gewoon alles.”

Veel schijven, veel fouten
“Ik communiceer daarom direct met de bouwopzichter en met Transfiness. Als het over te veel schijven gaat ontstaan er fouten. Ik zorg er in overleg met Transfiness voor dat de materialen klaar staan om geleverd te worden. Dat doen we in een hub of een opslag in de buurt van de bouwlocatie. Ik overleg met de opzichter. Wat heb je nodig? En dan zorg ik dat het op tijd ter plekke is. En ik stem van tevoren af wanneer ik het beste kan leveren. Dan kom ik bijvoorbeeld in de lunchpauze omdat dan de kraan vrij is. Zo ligt het bouwproces niet stil en kan ik snel mijn ding doen.”

Communicatie is alles
“Je moet er gewoon bovenop zitten. Dat wijst zich elke keer weer uit. Als er ergens iets geleverd wordt, er is een retourlading, dan overleg ik met welke auto we die het beste mee kunnen nemen. Ik zie ter plaatse wanneer en op welke trailer er het beste geladen kan worden. Of ik bel zelf of ik nog iets mee terug kan nemen. Dus nogmaals: communicatie en overleg is alles.”

Een goede voorbereiding
“Dit is volgens mij het vijfde hotel dat ik doe in Engeland en het tiende hotel in Europa. Dus dat heeft veel voordelen. Ik weet hoe je het slim moet aanpakken, maar je raakt nooit uitgeleerd. Elke plek is weer anders. Je moet flexibel zijn. En voor een goede voorbereiding zorgen. Op een nieuwe locatie moet je echt de omgeving verkennen. Een beladen vrachtwagen is flink hoog, het is vaak exceptioneel transport. Dus past dat wel onder alle bruggen door? Misschien wordt er wel ergens aan de weg gewerkt. Dat moet je allemaal in kaart brengen en dat vergt een goede voorbereiding.”

De kortste weg
“Ik ben 28 jaar zelfstandige geweest in deze branche. Dus ik ken het klappen van de zweep. Je moet het werk zien en lezen. Dat is belangrijk. Dan kun je toegevoegde waarde leveren. Dat maakt het ook leuk. En als je echt als een team samenwerkt, kun je meer bereiken en wordt het werk ook makkelijker. Ik ben in dienst bij Transport Logistica in Oostenrijk. Daar werkt Transfiness als partner mee samen. Maar mijn werkgever bemoeit zich er nauwelijks meer mee. De kortste weg is simpelweg de beste weg. Dus direct overleg met de mensen die het werk uitvoeren. En dan ben ik helemaal in mijn element.”