Brexit? Geen stress

Arnhem | 5 februari 2019

In zes stappen naar een goede voorbereiding…

Een harde brexit, met kilometers wachtende trucks als gevolg? Zo goed als onwaarschijnlijk. Maar wat dan wel?

Komt er uitstel van een ingangsdatum? Komt er een minder harde brexit? Een nieuw referendum? Dat zal de komende tijd wel duidelijk worden. Zowel in de UK als op het continent bereiden bedrijven zich voor op… Ja, op wat eigenlijk?

In ieder geval goed om te weten: bij een harde Europese buitengrens behoren douanedocumenten. Net als bij import of export naar Zwitserland of Noorwegen. Wat en hoe over een douanedocument?

  1. Bepaal de aflevercondities of incoterms. Moeilijk woord voor kosten die horen bij levering van een product. Dit zijn kosten voor transport, opmaak van documentatie, BTW, invoerrechten en verzekering. In het heerlijk vrije europa worden veel goederen franco huis geleverd. De afzender/verkoper betaald alle kosten die horen bij de levering. De afzender/verkoper organiseert bij een franco huis levering ook meestal het transport. Blijf je franco leveren, dan krijgt je te maken met kosten voor documentatie, BTW, invoerrechten en verzekering. Overleg met de ontvanger of koper welke aflevercondities blijven gelden. Bepaal ook hoe je omgaat met eventuele invoerrechten en BTW bij levering. Deze moeten in veel gevallen voorafgaande aan een levering worden voldaan aan de douane of belastingdienst in het ontvangende land. Info op https://nl.wikipedia.org/wiki/Incoterms
  2. Zorg voor een Eori nummer. Dit nummer heb je nodig om als exporterende partij een douanedocument op te laten maken. Info op belastingdienst.nl
  3. Bepaal van je producten de HS code. Elk type van goederen valt onder een indeling in een wereldwijde tabel waarin producten ingedeeld zijn. Zodat de belastingdienst en douane kunnen bepalen en controleren wat de invoerrechten zijn. Invoerrechten verschillen buiten Europa van land tot land. Wat de invoerrechten eventueel zullen worden, is onbekend. Bij export of import buiten de EU is een HS code nodig om een douanedocument op te maken. kvk.nl en zoek op HS code.
  4. Maak als test een handelsfactuur, met daarop de HS code, Eorinummer en de aflevercondities. Elke fysieke order of zending zal bij export buiten de EU voorzien moeten zijn van een handelsfactuur. Gegevens kunnen ook op een afzonderlijke paklijst vermeld worden. De chauffeur zal deze documenten bij zich moeten hebben.
  5. Maak een afspraak met een douane declarant die een export document kan opmaken. Zij kunnen aangeven op welke manier gegevens aangeleverd moeten worden en wat de kosten zijn voor opmaak van een document.
  6. Bespreek het proces met je transporteur. Bij Franco huis leveringen is de afhandeling van het douanedocument cruciaal. In Engeland moet de transporteur met het douanedocument naar de douane en moeten de BTW en eventuele invoerrechten betaald worden. Hoe verloopt die financiële stroom, wie schiet bedragen voor en kan dit een vertraging in de levering betekenen?

 

Grootste risico;

 

Hoe bereid men zich voor in de UK?  “No idea” is een veelgehoorde uitspraak. Export van levensmiddelen heeft een gecompliceerder karakter. Wegens certificeringen en controles op bacteriën.

Kunnen wij helpen in jouw voorbereiding? Wij zij er graag. Vooral als het ingewikkeld wordt!